Saturday, October 6, 2007

SMK Trusan

Sekolah tempat aku bekerja. Agak mendukacitakan kerana pelajar2 nya rata2 tidak berminat untuk belajar. Mungkin suasana tempat pekan nya yg kecil dan tidak banyak pembaharuan serta di himpit masalah keluarga dan kewangan yg serius menyebabkan anak2 mereka di biarkan melakukan apa saja yg boleh mereka lakukan.

Sekolah aku dibina diatas bukit...Nyerikan....tapi aku terpaksa bersabar kerana dah menjadi tugas aku sebagai guru...Cuma aku amat terkilan kerana ilmu aku disini rasanya tidak laku....Terasa membazir je dok kat sini...

Apa2 pun hidup mesti di teruskan................

7 comments:

orgtua86 said...

Mcm kecewa je...sabar2 aggp la tu sbg ujian utk mematangkn kite...
aku nk bg cadangan skit...mse ko ngajar try to ask or initiate with higher order thinking skills questions.so ur teaching will be more fun and lively.
ko ajr subjek ape?

Sharon Lippy Munap said...

Hi, sya lahir d SMKT, saya habiskan study sya cna dari sya kecil until form 5. Parents sya mengajar d SMKT sejak SMKT dibuka berabad yg lalu, Sya x menyesal tinggal di sana selama 18 tahun. Walaupun mereka pindah masa sya berumur 16 tahun, saya masih ingin meneruskan study disana. Sungguhpun ada tawaran dr sekolah lain, saya telah berjanji saya akan menghabiskan masa blajar saya disana. Saya puas hati dengan semua kenangan. Saya membesar dengan ramai pelajar yg pernah belajar disana. Memang saya akui pembelajaran di sana agak lemah, tapu dulu, pembelajar ok ja. Mybe sebab sekarang zaman IT, banyak hiburan yg pelajar sana sudah ALERT, so mereka x fokus lagi dengan pelajaran. Cuba dedahkan mereka dengan persekitaran yg mix dgn study n IT. Mesti best kan. Dan impian saya bukan cuma sampai disini, kalau boleh saya ingin menjadi salah seorang pendidik di sana, sama seperti parents saya...Selamat berjuang n Selamat maju jaya....Jangan risau, student mmg mcm 2. Cuma cuba perbaharui cara pembelajaran k...

norzaki said...

92-95(orgganu)
aku pernah ngajar kat smkt, memang slow dr pencapaian akademik, tapi n ak buat macam mana, itu memang hakikat di rural school. aku seronok ngajar kat ctu, bnyk pengalaman, cuma jauh dari negeri aku je. macam mane rupe smkt skrang ye. ckgu cd still bachelor ke?... buat sharon lippy kirim tabik kat ckgu munap and mdam dayang. 1995-you so cute girl.

iko said...

hye..stdnt akn brtmbh mnt stdy jka gru2 pndi memainkn pranan...owez b a good role mdel 2 stdnt..chaiyoo...

bravo 1 said...

Halo Bro! Lain padang,lain belalang. Lain lubuk,lain ikan. Saya bekas murid SMKT. Pada zaman saya hampir semua muridnya boleh masuk KOR Komando sbb sangat lasak dan sangat berdisiplin bila masuk "bab" lari dalam hutan. Bagi saya, perkara ini berlaku kerana seperti yg BRO katakan,murid2 tiada minat untuk belajar. So...di manakah peranan guru untuk "tackle" murid2nya utk minat belajar? Ada ungkapan yang berbunyi,GURU ADALAH SEGALANYA! Saya boleh salahkan senario di kpg dan "iklim" dalam keluarga adalah faktor utama keruntuhan minat murid untuk belajar di SMKT. Persoalannya adakah ia ADIL untuk mereka? Melalui pengalaman saya, gagalnya komunikasi antara guru dan murid telah menyebabkan dalam diri murid wujudnya "tembok" yang maya yang membuat murid hilang kepercayaan kepada guru. Lebih teruk lagi, bagi mengisi kekosongan itu murid lebih fokus kepada perkara yang mereka fikir seronok, betul, minat dan akhirnya merugikan murid sendiri. Mengapa sekolah berasrama penuh boleh berjaya mhasilkan murid yang baik? Sbb guru2nya berkualitikah? Muridnya memang baguskah? Semestinya tidak! Ia adalah kerana komunikasi yang baik antara guru dan murid. Jadi, jika BRO "mengkasihankan diri" maka lunturlah dedikasi untuk mengajar. Kalau tiada dedikasi maka saya blh katakan,terbang ke bulan lbh senang dari mengajar di SMKT... Cabaran harus disahut. Kalau tak sanggup, BERHENTI JADI GURU!=) Kesimpulannya di sini, berpijaklah di dunia nyata kerana tugas kita sbg GURU memang banyak cabaran, dilemma dan kekecewaan. Apa pun, guru itu adalah G-Gagah U-Unggul R-Rasional U-Unik. Semoga berjaya!

mike yong said...
This comment has been removed by the author.
mike yong said...

from cgu mj,
Smkt the best school walaupun budak tak minat belajar tpi amat rajin kalau melakukan kerja.kenangan 4 tahun mengajar dsana tidak pernah luntur saya doakan smkt akan terus maju ke depan demi mencapai visi sekolah,kawan2 yang tinggal teruskan usaha untuk mendidik anak bangsa kita smkt boleh.